Als u uw kantoorruimte wilt verkopen of verhuren, is een energielabel verplicht. Ook als het kantoor zich bevindt in een bedrijfshal. De enige uitzondering is dat als het kantoor zich bevindt in een bedrijfshal en het kantoor is kleiner dan 50 m2. U kunt dit makkelijk zelf berekenen door het totale aantal vierkante meters te nemen en de oppervlakte van alle ruimtes die gebruikt worden als opslag en werkplaats, hier af te halen. Het energielabel dient aanwezig te zijn op het moment van overdracht of bij de start van het huurcontract.
Een energielabel kantoor aanvragen
Het energielabel voor het kantoor kunt u gemakkelijk aanvragen via onze website, telefonisch of per chat. U ontvangt dan een offerte en na schriftelijk akkoord zullen wij een opname inplannen. Tijdens de opname komt er een gecertifieerde adviseur langs bij uw kantoor en doet een opname van het pand. De opname is altijd ter plaatse, dit is een verplichting vanuit de overheid. Hierbij wordt o.a. gekeken naar de verlichting, isolatie, glas en gebruikte installaties voor koelen en verwarmen. Het is van belang dat uw kantoor 100% toegankelijk is voor de adviseur. Vervolgens wordt uw energielabel berekend en geregistreerd en ontvangt u deze digitaal van ons. Vanaf januari 2023 is het voor elk kantoor verplicht om minimaal te voldoen aan de eisen van de uitstoot omlaag te brengen. Door het energielabel voor uw kantoor kunt u laten zien hoe energiezuinig uw kantoor is.
Waarom een energielabel kantoor aanvragen?
Voor velen alleen omdat het moet, maar er zijn zeker ook kantooreigenaren die inzicht willen hebben in het energieverbruik van het hun kantoor. Het feit dat het verplicht is om een energielabel te hebben, is voor ons echter de meest gehoorde reden. De eigenaar wordt hier vaak op gewezen door de makelaar, de notaris of de vastgoedbeheerder. Wij werken samen met heel veel makelaars door heel Nederland. Zij kunnen u helpen bij het aanvragen van uw energielabel kantoor of ze kunnen u naar ons doorverwijzen. Ook voor advies voor verbetering van uw energielabel zit u bij ons aan het juiste adres. Doordat wij alle informatie tijdens de opname verzameld hebben, kunnen wij voor uw kantoor de juiste maatregelen geven die genomen moeten worden om het energielabel te verbeteren naar minimaal C.
Wat bepaalt de hoogte van mijn energielabel?
De hoogte van het energielabel kantoor is afhankelijk van het bouwjaar. Hoe later een kantoor gebouwd is, hoe beter bijvoorbeeld de isolatie is. Een inschatting maken is niet mogelijk, omdat ieder pand uniek is. Voor de bepaling van het energielabel is het aantal vierkante meter gebruiksoppervlak van belang maar ook het aantal vierkante meter glas-en geveloppervlak. Hoe is het pand georiënteerd? Hoeveel wanden grenzen er aan de buitenlucht? Hoe groot is het dakoppervlak? Kortom, het is vooraf niet te zeggen waar het label op uit zal komen. Bij het aanvragen van het energielabel voor uw kantoor kunt u ook direct een adviesrapport aanvragen, hierin benoemen wij alle te nemen maatregelen voor de verbetering van het energielabel. Zelfs als u voorlopig nog niet uw pand wil verhuren of verkopen, kan het toch interessant zijn om te bekijken wat uw huidige energielabel is. Bijvoorbeeld om te ontdekken of u in de huidige situatie uw kantoorpand vanaf 2023 nog kan gebruiken. Als na opname blijkt dat u energielabel D of slechter bezit, heeft u nog een aantal jaar de tijd om aanpassingen door te voeren die uw energielabel zullen verbeteren.
Energielabel als voorbereiding op de toekomst
Wanneer u op zoek bent om een nieuw kantoorpand te gaan kopen is het belangrijk dat u goed let op het energielabel dat het kantoorpand nu bezit. Wanneer u een pand gevonden heeft met energielabel D, moet u zich afvragen welke investering nodig is binnen nu en 5 jaar en of dat het waard is.
Met alle regelgeving die eraan zit te komen, is het slim voorbereid te zijn. Op deze manier weet u wat het huidige energielabel van uw pand is en of u nog verbeteringen moet aanbrengen. Heeft u een slecht energielabel? Dan kunnen wij advies geven over hoe u deze kunt verbeteren. Wees voorbereid en start op tijd met het aanvragen van een energielabel. Wilt u uw kantoor verkopen? Dan is het hebben van een energielabel ook gunstig voor de positie op Funda. Hoe meer informatie over het pand u kunt geven, des te hoger de positie op Funda. Ook voor een financiering op uw kantoor is het hebben van een energielabel van groot belang. Bij het hebben van een goed energielabel wordt de financiering bij vele banken voordeliger.
Combineer uw energielabel met een NEN2580 meetrapport
Voor een NEN2580 meetrapport met plattegronden en 2D en 3D tekeningen van uw kantoor, zit u bij ons ook aan het juiste adres. Een combinatie aanvragen van een energielabel samen met een NEN2580 meetrapport levert ook nog een leuke korting op.
Kosten van een energielabel kantoor
Aanvragen is bij ons simpel en gaat met vaste prijzen. Onze prijzen voor het energielabel zijn als volgt:
Stap 1: tel alle vierkante meters (m2) van alle verdiepingen bij elkaar op.
Stap 2: trek alle vierkante meters gebruikt als opslag of werkplaats hiervan af (deze hebben een vrijstelling).
Stap 3: het aantal vierkante meter dat overblijft, is het aantal voor uw aanvraag.
Pand 0 t/m 100 m2: € 495,-
Pand 101 t/m 250 m2: € 570,-
Pand 251 t/m 500 m2: € 650,-
Pand 501 t/m 1000 m2: € 775,-
Pand 1001 t/m 2000 m2: € 975,-
Pand boven 2000 m2: U krijg een offerte op maat
Wilt u voor meerdere panden tegelijk een energielabel aanvragen dan kan dat natuurlijk ook. We zullen dan altijd een korting rekenen. Dit, omdat we dan vaak de opname van de verschillende kantoren kunnen combineren.
Vraag uw energielabel kantoor aan via onze website
Een energielabel aanvragen gaat heel eenvoudig via onze website. U kunt natuurlijk ook bellen, mailen of contact opnemen via de chatfunctie. Eerst nog een vraag stellen? Geen enkel probleem, wij helpen u graag.